lördag 6 juli 2013

Glädjebud: en rolig författare!

Mitt tyska projekt framskrider. Nu har jag bekantat mig med 2 av de 18 tyska författare som kommer till bokmässan i Helsingfors i höst.

Fast någon tvättäkta tysk är Vladimir Kaminer inte. Han flyttade till Berlin från Ryssland som 23-åring, i samband med Sovjetunionens upplösning.

Jag läste först Militärmusik och sedan debutboken Ryssdisco - i den ordning jag fick dem från bibban. Det visade sig vara kronologiskt helt rätt, för Militärmusik handlar om författarens liv i Sovjet medan Ryssdisco utspelar sig strax efter ankomsten till Tyskland.

Medan jag läste de här båda böckerna småkluckade jag hela tiden av skratt. De är så vansinnigt roliga! Kaminer är en av de där gudabenådade författarna som får en att undra varför man själv går omkring och är irriterad och ångestladdad  när livet ändå är en helkomisk historia.

Tyvärr såg jag på Wikipedia att bara två av Kaminers böcker har översatts till svenska. Hoppas det är fel. Jag vill läsa fler!!!

2 kommentarer: