fredag 9 augusti 2013

Ett äktenskap i kris

Vad jag vet är kvinnor kring 50-60 de flitigaste bokläsarna. Ändå finns det betydligt fler romaner som handlar om 30-åriga singelkvinnor på jakt efter en partner, än vad det finns romaner om mormödrar med krisande äktenskap.

Nu har jag i alla fall hittat en riktig godbit för femtiplussare - Torsdagarna i parken av Hilary Boyd. Den handlar om en 60-årig yrkeskvinna vars man blir väldigt besvärlig när han blir pensionerad. Boken är en bladvändare och jag kunde inte lägga den ifrån mig innan jag läst ut den.

Något skönlitterärt mästerverk kan man knappast ändå kalla boken. Jag irriterades av vissa alltför konstruerade svängar i händelseförloppet, och någon humor att tala om finns här inte. Men karaktärerna känns äkta och beskrivningen av det jobbiga äktenskapet är trovärdig. "Har kärleken ett bästföredatum?" frågas det på pärmen.

Vi får också veta att det är den brittiska författarens skönlitterära debut. En riktig fullträff!





2 kommentarer:

  1. Har nu flera böcker på hög men lockas ändå att ta itu med de du tipsar om också, så tack för dem!

    SvaraRadera
  2. Tyckte att min bibbabok kändes bekant på något sätt ... var tvungen att scrolla neråt i din blogg, och visst var det just den här jag hade hittat.
    Jo den läste man gärna! Trots vissa irriterande drag, huvudpersonen var så mjäkig ibland osv.
    (Men en trevlig och avkopplande bok att ta till efter utmaningen med Olga Tokarczuks Styr din plog över de dödas ben.)

    SvaraRadera