torsdag 22 augusti 2013

J.K. Rowling i vuxenvärlden

Jag vet att det finns vuxna som läser Harry Potter, men jag hör inte till dem. Däremot var jag som säkert miljontals andra nyfiken på J.K. Rowlings första vuxenbok, Den tomma stolen.

Några speciella förväntningar hade jag inte, jag var beredd på precis vad som helst. Och det jag fick var en gedigen roman med spännande intrig och trovärdiga karaktärer. Inte så illa!

Den tomma stolen är en väldigt ambitiös roman. Författaren vill ge en bred bild av ett helt samhälle, av invånarnas inbördes relationer i en liten stad, och framför allt av det politiska beslutsfattandet. Det är inte alla dagar man läser en roman där handlingen kretsar kring fyllnadsvalet till ett kommundelsfullmäktige! Lyckas man göra det intressant så är man nog en skicklig författare. 

Och det är J.K. Rowling minsann. Jag tycker hon har lyckats i sitt uppsåt. Staden Pagford är levande och äkta, och många av karaktärerna är tagna på kornet. Livsvisdom saknas inte, och framför allt, det blir aldrig långtråkigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar