torsdag 19 september 2013

En polsk mumindal

När man snubblar över en roman med titeln Styr din plog över de dödas ben vet man nog inte vad man ska vänta sig. Och ännu mindre om romanen är polsk. Jag hade aldrig hört talas om författaren Olga Tokarczuk, men ser till min förvåning att detta redan är hennes femte bok som har översatts till svenska.

Från första början trivdes jag i den här boken. Den handlar om mer eller mindre konstiga människor som bor i en by i skogen. Huvudpersonen är en pensionerad broingenjör, numera lärarinna i engelska. Hon ställer horoskop och är sorgsen över alla oskyldiga djur som dör i jakt. Hon och hennes vänner filosoferar och grubblar över livet på ett småhumoristiskt men ändå djupsinnigt sätt. Det sociala livet i byn representeras bland annat av Svampplockarföreningen som är en riktig maktfaktor i trakten. Ibland fick jag nästan lite muminkänningar av boken.

Tyvärr är slutet våldsamt och ruskigt, i kontrast till den smått absurda stilen som i övrigt präglar boken.  Det blev en plump i protokollet för min del. Synd, för annars är det en roman helt i min smak. Kanske jag tar mig en titt på hennes tidigare böcker också.

2 kommentarer:

  1. Oj vad du hinner läsa mycket - och varierande litteratur!

    SvaraRadera
  2. Jo, det är spännande att sätta igång med nånting som man inte har en aning om på förhand vad det är!

    SvaraRadera