torsdag 12 september 2013

Livet som bordellmamma

Henning Mankell hör inte till mina favoriter. Deckare läser jag inte alls och de enstaka Afrika-romaner jag läst av honom har jag tyckt varit alltför sentimentala.

Nu läste jag i alla fall hans Minnet av en smutsig ängel eftersom min bokcirkel diskuterade den. Den handlar om en fattig svensk torparflicka som av en slump blir bordellägare i Afrika. Det här låter ju inte klokt men Mankell hävdar att historien har verklighetsbakgrund.

Det är massor av viktiga teman som tas upp i boken, fattigdom, kvinnoförtryck, rasism. Likaså är det massor av färgstarka personer som virvlar förbi, och dramatiska händelser avlöser varandra i snabb takt. Men händelseförloppet är alltför fantasifullt för att man egentligen i något skede riktigt skulle tro på historien, och personerna är för många för att man ska få något grepp om dem.

Rentut sagt är boken rena dravlet. Ändå är den förmodligen den bästa Mankell jag läst. Språket flyter på och trots sin brist på trovärdighet är berättelsen spännande. Som att läsa en äventyrsbok i barndomen, sa en av medlemmarna i bokcirkeln. Vi gav boken godkänt.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa recensioner av det här slaget. Ofta höjs ju Mankell per automatik till skyarna...

    SvaraRadera
  2. Nå, han skriver ju onekligen bra, men av nån anledning har jag aldrig fastnat för honom!

    SvaraRadera