söndag 6 september 2015

Varför blev farmor och farfar nazister?

Nej, inte ytterligare en högklassig prisbelönt bok utan liv, tänker jag en bra bit in i Jupiters öga av Oline Stig. Och det räcker verkligen farligt länge innan romanen lyfter. Men i det här fallet lönar det sig att kämpa, för när romanen äntligen tar fart så gör den det med besked, och därefter kan man inte sluta läsa.

Jupiters öga bygger på verkligheten. Författaren får reda på att hennes farföräldrar blev medlemmar i det norska nazistpartiet år 1942, mitt under brinnande krig. Hon besluter sig för att försöka förstå varför de gjorde ett sådant val.

Romanen är uppbyggd på ett ganska speciellt vis, fiktiva avsnitt varvas med rapporter om författarens sökande i arkiv och hennes funderingar kring nazismen överhuvudtaget. Jag tycker det funkar bra, förutom i ett fall som känns ganska trist för läsaren. Då avslöjar författaren nämligen att en av personerna är helt påhittad. Det ville jag verkligen inte veta mitt under pågående läsning! Gärna efteråt förstås, i en intervju till exempel.

Nå, det var en liten om än förarglig detalj. I övrigt är Jupiters öga en otroligt färgstark, spännande och intellektuellt utmanande bok. Särskilt nu under pågående flykting- och rasistdebatt känns den rykande aktuell, fastän den kom ut redan 2010. Själv har jag vetat väldigt lite om Norge under kriget, så också den biten blev en riktig aha-upplevelse.

3 kommentarer:

  1. Också en bok man tydligen ska ha tålamod med :-)
    Du läser verkligen mycket, beundrar dig för det!

    SvaraRadera
  2. Läsning är egentligen min enda hobby. Sitter i sen fyraårsåldern. Men jag föredrar nog böcker som kommer igång direkt!

    SvaraRadera
  3. Läsning är egentligen min enda hobby. Sitter i sen fyraårsåldern. Men jag föredrar nog böcker som kommer igång direkt!

    SvaraRadera