tisdag 15 oktober 2013

Kjell levererar

Kjell Westös nyaste roman Hägring 38 kommer säkert att diskuteras i mången bokcirkel. Här finns massor att fundera på, själv skulle jag gärna höra vad folk har tyckt om slutet. I recensioner får man ju inte avslöja hur en bok slutar och därför har alla recensioner jag plöjt igenom inte kunnat ge mig någon tolkningshjälp när det gäller bokens upplösning.

Hur som helst så är Hägring 38 igen ett mästerverk av Westö. Hans varumärke är ju grundligt researchad tidsskildring, och det bjuds vi på även den här gången i rikligt mått.

Persongalleriet med alla de framgångsrika männen är intressant, men också bokens kvinnliga huvudperson är fint skildrad. Westö har ibland anklagats för att inte kunna skildra kvinnor på ett trovärdigt sätt, men den här gången har han lyckats. 

Romanen utspelas strax före andra världskriget och nazismen sticker upp sitt huvud även i de finlandssvenska kretsarna. Människans ansvar för sin medmänniska, svårigheten att våga motarbeta orättvisor och förtryck, det är bokens ständigt aktuella teman. Men någon moralkaka är det inte som vi serveras utan en spännande och underhållande berättelse som man sträckläser.

En detalj som jag för min del helt skulle ha missat ifall jag inte hade läst en recension  av Trygve Söderling är att Tove Jansson finns med i boken, incognito. Jag säger som Söderling - kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar