onsdag 2 oktober 2013

Ett roligare vinterkrig

Hur kan Philip Teir ha skrivit den här romanen? Enligt pärmtexten är han född 1980 och bör alltså vara c 34 år gammal. Men Vinterkrigehandlar om ett par i sextioårsåldern och är så insiktsfull och trovärdigt skriven att man häpnar.

I början påverkades min läsupplevelse en aning av att jag visste att boken är skriven av en ung  finlandssvensk man, inte av en medelålders kvinnlig litteratur- eller psykologiprofessor från USA, vilket vanligen brukar vara fallet med böcker i den här stilen som jag läser.

Men efter ett tag hade jag helt glömt vem som skrivit boken och lät mig ryckas med av intrigen. Förutom det medelålders paret handlar boken också om deras vuxna döttrar, vi får ta del av huvudpersonernas äktenskapsproblem och livsdrömmar. Romanen är oavbrutet fängslande, personerna känns äkta och den milt humoristiska tonen är sympatisk.Som extrabonus får läsaren dessutom intressanta funderingar kring sociologi, konst, miljöpolitik, med mera. Det är bildat och livsklokt, men också dråpligt och underhållande.

Vinterkrig är helt enkelt en jättebra och rolig bok. Vi har helt uppenbart fått en ny stjärna på vår finlandssvenska himmel!

1 kommentar:

  1. Jag gillade den också skarpt. De började redan perfekt, med hamstern!

    SvaraRadera