lördag 26 oktober 2013

Rysslands gåva till Svenskfinland

Zinaida Lindén var en av de många författare som jag lyssnade till på bokmässan i Helsingfors. Visserligen är jag bekant med hennes bakgrund från tidigare eftersom hon har besökt vår bokcirkel, men det är roligt att lyssna till hennes personliga och vackra svenska.

Lindén har alltid hört till mina favoriter bland de finlandssvenska författarna. Jag har läst och gillat allt vad hon skrivit, och den nya romanen För många länder sedan är inget undantag.

Boken handlar om en diplomatfru som ser tillbaka på sitt liv. Särskilt förtjust är jag i bokens första del som skildrar huvudpersonens barndom i Sankt Petersburg. Lindén har en förmåga att beskriva det ryska på ett absurt humoristiskt och väldigt charmigt sätt.


Skildringen av de båda föräldrarna är helt oemotståndlig. För min del skulle hela boken ha fått handla om barndomen, och om Sankt Petersburg. Vilken otrolig tillgång för finlandssvensk litteratur att vi har Zinaida Lindén med hennes ryska bakgrund!

Ännu ett par ord om bokmässan: Jag hade på förhand bekantat mig med två av de tyska författarna på mässan och läst deras böcker. Förargligt nog uppträdde de här två samtidigt på två olika scener. En ganska grov arrangörsmiss, med tanke på att det trots allt fanns rätt få tyska deltagare. Jag valde slutligen 87-årige Siegfried Lenz framom Wladimir Kaminer, eftersom det förmodligen var min sista chans att se den legendariske författaren uppträda live.

3 kommentarer:

  1. Verkligt tråkig arrangörsmiss! Scenerna dessutom så långt ifrån varandra att man inte hade en chans att ens springa mellan dem. Jag valde Kaminer, men undrar om jag inte valde fel...
    Zinaidas nya bok är helt ljuvlig!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Mannen som intervjuade Siegfried Lenz var inget vidare och man hörde inte just alls vad han svarade ... så att som intervju var det uselt. Men det var en upplevelse att se honom och han var väldigt symppis och gullig.

    SvaraRadera