tisdag 8 april 2014

Depression

Statistiken över antalet finländare som drabbas av svår depression stämmer till eftertanke. Hur kommer det sig att så många mår så otroligt dåligt?

Någon förklaring kommer Tiina Raevaara inte med i romanen Laukaisu, däremot ger hon en detaljerad och nästan outhärdligt tydlig bild av hur depressionen ser ut. En lägenhet i kaos, odiskade kärl, mängder av meningslösa föremål i råddiga högar. En förlamande oförmåga att ta itu med saker och reda upp. Och värst av allt, barnen som skriker och gnäller, vanskötta med tovigt hår och smutsiga kläder.

Laukaisu beskriver en kvinna som är absolut oförmögen att ordna upp sitt liv, en kvinna som borde få hjälp. Varför hon inte får det framgår inte. Barnen går på dagis, men där reagerar ingen. Huvudpersonen vandrar omkring i en mörk och kuslig värld där ingen hjälp finns att få.

Romantekniskt är Laukaisu inte så lyckad. Emellanåt träder författaren in i texten med kommentarer och frågor på ett sätt som i mitt tycke inte ger något mervärde utan tvärtom inverkar störande på den mörka, täta berättelsen.

Laukaisu är en hjärtskärande, men också mycket informativ bok. Vi som läst den vet nu precis hur den verklighet ser ut som leder till familjevåld och så kallade "utvidgade självmord".








2 kommentarer:

  1. Ahaa, det var en finsk bok! Finns så många bra på det språket också men tillsvidare nöjer jag mig med böcker skrivna på svenska. Just nu läser jag "Kärleken är större än döden" som handlar om en kvinna som miste maken och två av tre barn i tsunamin. Hon berättar hur livet går vidare trots allt.

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst ett par tsunamiböcker men har nog väldigt svårt med dem eftersom jag inte är så förtjust i att stortjuta...

    SvaraRadera