måndag 23 mars 2015

Underbara Mark

Konstigt nog hade jag inte läst en enda av Mark Levengoods böcker förrän jag nu läste Rosor, min kära, bara rosor. Däremot har jag förstås lyssnat till honom när han uppträtt på bokmässor eller i teve, så hans specialitet, blandningen av humor och filosofi, var nog bekant för mig från förut.

Ändå blev jag faktiskt överraskad när jag läste Rosor. Att han är så här bra! Jag vet inte riktigt vad genren ska kallas, är det kåserier eller essäer? Hur som helst är det helt bedårande, det är roligt så man skrattar högt, det är klokt och tankeväckande, det är språkligt briljant.

Men är det så att Mark inte betraktas som en seriös författare? På nätet hittar jag inga recensioner av boken, bara en massa blogginlägg i stil med mitt eget, där skribenterna uttrycker sin förtjusning och beundran, också för Mark som person. "Boken är tillägnad Marks vänner Henrik och Pia, vem är dom? Jag vill också vara vän med Mark", och så vidare.

Ja, vem skulle inte vilja vara vän med Mark. När jag gick med i Facebook år 2009 skickade jag ut vänförfrågningar till höger och vänster, också till Mark. Han accepterade inte min förfrågan, däremot fick jag ett automatsvar från FB: "Denna person har redan tillräckligt med vänner."

Nu ska jag läsa Marks tidigare böcker och så väntar jag på följande. Han har inte gett ut någon efter Rosor, men knappast var det väl den sista boken han skrev. Hoppas han i något skede får tid att skriva en roman, för den kommer att vara underbar.

1 kommentar: