tisdag 23 juni 2015

Att vara 60

Själv är jag inte riktigt ännu där men snart nog. Fyller 60 om några år.

Så det föll sig helt naturligt att köpa Cecilia Hagens essäbok Kulla-Gulla stretar vidare när jag fick syn på den på Emmaus. Den handlar om att vara kvinna och 60. Visserligen var jag inte så jätteförtjust i Hagens förra där Kulla-Gulla var i klimakteriet. Den läste jag ifjol, så den hade ju många år på nacken och kändes föråldrad.

Den här är från 2008 och känns betydligt fräschare. Kanske Hagens humor bättre kommer fram här. Hon berättar en hel del anekdoter från sitt spännande liv i den svenska kultureliten, och fokuseringen på åldersfrågan känns inte så dominerande som i den förra.

En del känns lite tjatigt och kunde med fördel ha strukits, men i det stora hela är det en rolig och underhållande bok som jag läste i ett nafs. Lite påminner Hagens sätt att skriva om Merete Mazzarellas, fast Hagen är ytligare.

1 kommentar:

  1. Kulla-Gulla i klimakteriet och Kulla-Gulla stretar vidare... hahahaa, sådana titlar, tillåt mig le! Men om böckerna är bra, så... :-D

    SvaraRadera