onsdag 20 november 2013

Finlandia: Ett ruskigt hotell

Fantasy och sci-fi har aldrig varit min grej, men trots det har jag tyckt om de böcker av Leena Krohn jag läst tidigare, bland dem hennes Finlandiavinnare från år 1992.

Nu kandiderar hon igen, med romanen Hotel Sapiens. Det är en dystopi som påminner mig lite om Karin Boyes Kallocain, också här är människorna instängda och kontrollerade utan möjlighet att påverka sitt liv. Hotel Sapiens är inte precis ett hotell, utan en blandning av mentalsjukhus, utbildningscentrum, museum och flyktingläger, som det står på bakpärmen.

Till skillnad från Kallocain är Hotel Sapiens ändå en väldigt rolig bok. Här finns de mest lustiga typer, allt från återuppståndna filosofer till botaniker som förvandlats till växter, diplomterapeuter som blivit galna, blomsterhandlare som börjat sälja droger osv. Diskussionerna i boken är ställvis totalt absurda, ställvis fulla av livsfilosofi och djup.

Ändå känns boken inte hundraprocentigt lyckad. Författaren kunde ha tagit ut svängarna ännu mer, det kunde ha varit ännu hejdlösare, och samtidigt ännu djupare. Men visst är det en läsvärd och härlig bok som jag verkligen gillade.

Till sist den viktiga frågan:  Kan Hotel Sapiens vinna Finlandiapriset? Det tror jag trots allt inte. Den är kanske ändå lite väl akademisk för att kännas riktigt berörande.


1 kommentar:

  1. Spännande tider just nu!
    Skulle vara roligt och otroligt om Westö vann.

    SvaraRadera