torsdag 21 november 2013

Fransk lottovinst

Romanen Allt jag önskar mig av den franske författaren Gregoire Delacourt lär ha blivit en försäljningssuccé utan like. Det har jag lite svårt att förstå för jag tycker inte det är någon särskilt bra bok. Den är småtråkig och ointressant, storyn är töntig.

En förklaring till bokens popularitet kan vara att den handlar om en jättestor lottovinst, och lottovinster är ju kul. Alla drömmer vi väl om att vinna, och alla har vi listor på vad vi skulle göra med pengarna.

Problemet i boken är att intrigen är ologisk och personernas handlingssätt inte särskilt trovärdigt. Till exempel gömmer huvudpersonen checken från lotteribolaget i en sko och överväger att aldrig lösa ut pengarna.

Det enda riktigt intressanta (och också rätt roliga) avsnittet i boken är när spelbolagets psykolog räknar upp alla hemskheter som drabbar den som vinner en jättepott.

Orsaken till att jag läste boken var att vi tog upp den i min läsecirkel. Där var jag rätt ensam om min åsikt. De andra tyckte att boken är sympatisk, småtrevlig, lättläst och underhållande - så helt dålig kan den ju inte vara!

1 kommentar:

  1. Visst är det intressant hur många böcker det ges ut i världen, låt säga under ett år. Alla hittar sina läsare, några läses av ett hundratal personer, andra av miljoner.

    Om ni i er läskrets vill läsa min senaste bok (fastän den är ett år gammal nu) kan jag sända några gratis ex. Så här inför jul skulle jag vara glad för att få en ny recension att lägga ut på bokens hemsida.

    Kontakta mig på carita(at)sulo.fi om intresse finns!

    SvaraRadera