onsdag 28 maj 2014

Österbottnisk graviditet

Sara Jungersten är en författare som jag väntar mig mycket av. Hennes debutroman tyckte jag mycket om, och tvåan Lika delar liv och luft går i samma stil. Jungersten är skicklig på att beskriva vanliga människor och deras relationer, så skicklig att jag ibland kommer att tänka på några av dagens bästa rikssvenska författare.

Lika delar liv och luft handlar om en ung kvinna som blir gravid samtidigt som hennes äktenskap krisar. Hon flyttar tillbaka till föräldrarna i den österbottniska hembyn. Det är ingen stor dramatik, men Jungersten 
är helt fenomenal på att skildra alldagliga händelser på ett intressant och småhumoristiskt sätt. Beskrivningen av byborna är härlig. Just de här människorna har jag själv träffat, i min egen by. Även skildringen av Miras utseendefixering känns trovärdig.

Det som däremot ser ut att vara inklämt i romanen närmast för dramaturgins skull är själva äktenskapskrisen. Det verkar inte helt sannolikt att de två trevliga och nyförälskade personerna skulle kasta sig in i en kris och separera just då de ska få ett efterlängtat barn. Intrigen är bokens svagaste länk, men personskildringen och den starka lokalfärgen uppväger den bristen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar