onsdag 3 september 2014

Tragisk familjehistoria

Richard Ford var en okänd storhet för mig, men efter alla lovord som östs över hans senaste roman Kanada kände jag mig manad att bekanta mig med honom.

Kanada är en tragisk historia om en familj som det går riktigt illa för. Trots det är den osentimentalt skriven och man slipper besväret att hela tiden snyta sig, vilket jag i viss mån uppskattar. Ändå känns den torrt redogörande stilen ibland lite för återhållsam. Jag sugs aldrig riktigt in i berättelsen och jag hade inga problem att lämna boken hemma under en resa för att återuppta läsandet senare.

Men visst fattar jag att boken är ett mästerverk i den realistiska genren. Miljö- och personskildringen är trovärdig, även om själva intrigen kanske är i konstigaste laget för min smak.

Mot slutet ökar intensiteten i berättandet och de sista kapitlen är gripande. Jag uppskattar särskilt den hoppfullhet som boken inger alla dem som har fasliga släkt- och familjeförhållanden i bagaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar