onsdag 22 april 2015

Thriller om trist äktenskap

Hustrun av A.S.A. Harrison är en roman om ett trist gammalt äktenskap. Makarna har fastnat i ett destruktivt beroendeförhållande som författaren skildrar med både språklig och psykologisk skicklighet. Boken är spännande från första stund och har tydligen blivit en internationell bestseller.

Några invändningar har jag ändå. Boken innehåller thrillerelement som i mitt tycke är lite klumpiga. För min del skulle författaren ha fått fokusera mer på hustruns yrke som psykoterapeut än på hennes mordplaner.  

Tyvärr lyckas författaren inte heller undvika klichéer. Den obligatoriska dosen incest finns naturligtvis med... Så fantasilöst. Som om det inte skulle finnas andra orsaker till folks problem än att de utsatts för incest i sin barndom.

Som helhet är Hustrun ändå både läsvärd och lättläst. Jag höll på med en annan roman, en djupsinnig och jobbig bok som jag bara klarade av i småbitar, och plockade upp Hustrun i en paus. Sedan sträckläste jag den. Nog är det underbart ibland med böcker som totalt saknar "tuggmotstånd".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar