onsdag 29 april 2015

I-landsmänniskans dilemma

Varje gång jag besöker Sverige brukar jag hitta någon pocketbok skriven av en svensk författare jag aldrig hört talas om. Så även denna gång. I reakorgen utanför en bokhandel ligger Parmiddag av Josefin Ahlström, som jag börjar sträckläsa redan på flygplatsen.

Ahlström visar sig vara en i raden av lysande svenska vardagsskildrare; Helena von Zweigbergk, Moa Herngren, Sara Kadefors osv.

Parmiddag handlar om ett par i karriären med barn, villa och hela raden i-landsproblem. Dagiset med den rätta ideologin visar sig ställa orimliga krav på föräldrarna. Chefer och arbetskamrater är jobbiga. Inredning och matlagning slukar alltför mycket av kvalitetstiden med barnen. Drömmen om perfektion skapar stress och avund.

Det handlar om satir, och författaren överdriver hejdlöst - men under satiren finns förmodligen ett stort korn av sanning. Just så här ser Välfärdssverige ut idag, åtminstone verkar det så då man tittar på det utifrån.

Parmiddag är en rolig, träffsäker och lättläst bok om i-landsmänniskans dilemma: Livet är bra, men man kan inte njuta av det.

Tyvärr är boken behäftad med en del irriterande slarvfel och språkliga klumpigheter. Den har ursprungligen kommit ut på ett för mig okänt förlag, som uppenbarligen inte har haft resurser till korrektur och redigering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar