tisdag 28 oktober 2014

Åländsk favorit byter förlag?

På bokmässan i Helsingfors hörde jag att det åländska förlaget PQR planerar att drastiskt minska sin utgivning. Jag började genast undra hur det då ska gå för min åländska favoritförfattare Leo Löthman som har gett ut sina sex senaste böcker på PQR.

Inte för att jag tvivlar en sekund på att vilket förlag som helst skulle vilja överta en så fenomenal författare. I själva verket tycker jag Löthman är förvånansvärt okänd i Svenskfinland för att vara så bra som han är. Hans nyaste roman Transportflotte Speer från 2011 var till och med nominerad till Nordiska rådets litteraturpris.

Transportflotte Speer utspelar sig under andra världskriget och handlar om en åländsk galeas som envist trotsar krigets faror för att på känt åländskt vis kunna fortsätta att förtjäna pengar.

Berättelsen är helt oemotståndlig. Manskapet ombord på båten består av riktiga original, handlingen är ställvis riktigt ruskigt spännande, och alltihop beskrivs med Löthmans avväpnande humor. Det enda jag har att anmärka på är att det ett par gånger blir lite väl mycket tekniska detaljer för min smak.

Nu ser jag fram emot nästa Löthman. Det ska bli spännande att se vilket förlag som ger ut den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar