torsdag 9 oktober 2014

Suzanne Brøgger och prinsessan Victoria

Suzanne Brøgger är en av Danmarks mest kända författare. Jag minns särskilt hennes släktroman Jadekatten som jag gillade när jag läste den på 90-talet. Men  hennes nya roman Till T förstår jag mig inte på.

Till T är en familjeroman i kortformat, med angeläget tema - mamman i familjen närmar sig ett psykiskt sammanbrott. Problemet är att boken är så diffus. Vissa delar av texten fattar jag inget av. Varför byter författaren t.ex. plötsligt namn på familjemedlemmarna och döper om dem efter figurer i Nalle Puh?

Emellanåt tycker jag visserligen att en del avsnitt i boken är rätt fyndiga, men som helhet är den ansträngande. Och som alltid då jag läser något ansträngande varvar jag med något mera lättfattligt. Denna gång råkar det bli skvallerjournalisten Johan T Lindwalls bok om kronprinsessan Victoria. Den missade jag när den utkom, men nu sträckläser jag den i stället.

Boken om Victoria är inget mästerverk i klass med Zlatan-biografin, men som motvikt till den tröga Brøgger känns den riktigt bra. Nog överträffar verkligheten dikten i det här fallet åtminstone. Så otroligt mycket dramatik det faktiskt har funnits i Victorias liv! Boken tar slut alltför tidigt, vid bröllopet såklart, eftersom den kom ut år 2010. Jag hade velat läsa mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar