onsdag 22 oktober 2014

Tortyr i Afrika

Johannes Anyuru är en av Sveriges mest kända författare "med invandrarbakgrund" som det brukar heta. Hans roman En storm kom från paradiset gjorde succé när den kom ut för några år sedan.

Boken handlar om författarens pappas fruktansvärda liv i Afrika. Som barn blir han ständigt misshandlad av en sadistisk bror, som vuxen vistas han i fasansfulla fångläger. Inte undra på att han blir svårt traumatiserad och sedan inte klarar av ett vanligt liv i Sverige.

Trots det tragiska temat lyckas boken ändå inte engagera mig. Huvudpersonen känns inte riktigt verklig, hans upplevelser är så extrema att jag inte förmår relatera till dem. Bokens övriga karaktärer förblir totalt anonyma. De korta glimtarna av författarens liv i Sverige, präglat av faderns grymma öde, känns oerhört mycket intressantare än den enahanda beskrivningen av lägerlivets tristess.

Hoppas Anyuru återkommer till invandrarlivet i senare romaner. Det är jag rätt övertygad om att han gör, hans författarkarriär är bara i början än så länge.

I min bokcirkel var jag dock helt ensam om min något tveksamma bedömning av En storm kom från paradiset. Alla andra tyckte romanen var både gripande och intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar