onsdag 27 maj 2015

En hemmafru jag känner

Nu har jag läst sista delen av Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik, Liv till varje pris. De tidigare delarna läste jag när de kom ut, vilket redan är några år sen.

Det känns som att det inte skulle finnas så mycket att säga om trilogin. Allting har liksom redan sagts, den har höjts till skyarna, del tre blev belönad med Augustpriset. Det är bara att instämma i berömmet.

Böckerna handlar om livet i Sverige på 40- och 50-talen, sett ur tvåbarnsmamman Majs synvinkel.
För mig är Maj en känd figur - kvinnor som henne minns jag från barndomen, kvinnor som satte en ära i att kunna baka, laga mat, sköta ett hushåll. Böckerna kretsar kring vardagslivet, de små detaljerna som livet sist och slutligen är uppbyggt av.

I bokcirkeln tyckte en del att särskilt del tre blev lite väl utdragen, rentav tjatig. Själv hade jag inga problem med den, jag slukade den precis som de två tidigare.

I mina ögon är trilogin inget mindre än ett mästerverk. Psykologiskt och historiskt är den trovärdig in i minsta detalj, dramaturgiskt fungerar den också. Den är spännande, gripande, men inte sentimental. Kort sagt, den är fantastisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar