lördag 9 maj 2015

Norsk absurdism

Det var längesen jag läste Erlend Loe, men nu var det dags igen - Doppler, från 2004.

Doppler är en mycket liten och mycket lättläst roman. Den handlar om en man som tröttnar på civilisationen och flyttar ut i skogen där han har en älg som bästa kompis.

Det är alltså inte frågan om någon realism här utan en absurd fantasi med inslag av samhällskritik. Jag som gillar studentikos humor uppskattar tokroligheterna i boken. Jag gillar också författarens festliga sätt att driva med olika kulturella fenomen:  tevens barnprogram, lokalmagasinet Norge runt som är bekant också för Yle fems tittare, megafilmen Sagan om ringen, etc.

Funderingarna kring prestationskrav och duktighet känns däremot inte så originella. I och för sig är det ju alltid trevligt att lite reflektera kring vad man egentligen håller på och gör med sitt liv...

Risken med absurda romaner är att roligheterna går till överdrift och det hela börjar gå på tomgång. Ett exempel är den populära Hallonbåtsflyktingen som i mitt tycke var alltför tillspetsad för att vara rolig. Lite lika känns det nu, men Doppler är helgjutnare. Så pass bra tycker jag om den att jag gott kan tänka mig att läsa uppföljaren Volvo lastvagnar.


1 kommentar:

  1. Är tacksam för alla lästips! Men nu har jag varit en verkligt långsam läsare, då det gäller böcker. Hållit på med Keplers "Stalker" i månader. Den är BRA, men jag vill suga på karamellen länge, inte minst för Joona Linnas skull :-)
    Läser mycket annat också nuförtiden - bloggar och tidningar, så tiden räcker inte riktigt till för allt.

    SvaraRadera