torsdag 12 december 2013

En Breivik före Breivik

Den norska författaren Gaute Heivolls roman Innan jag brinner har blivit en stor framgång, den har vunnit Norges motsvarighet till Finlandiapriset och översatts bland annat till finska.

Boken är en nattsvart historia om en ung man vars liv går helt snett. Han isolerar sig allt mer och utvecklas till en hänsynslös pyroman. Parallellen till Breivik känns ofrånkomlig - men Heivolls bok utkom faktiskt före tragedin på Utöyar.

Boken väckte blandade känslor i min bokklubb. En del av oss tyckte mycket om den, andra tyckte den var tråkig. Själv var jag inte särskilt förtjust. Något spänningsmoment fanns inte i boken, efter att författaren redan i början avslöjat hur det hela skulle komma att sluta. Vidare hade jag svårt att klara av den dystra, hopplösa stämningen och i synnerhet - typiskt mig - den fasansfulla sorg som drabbade pyromanens föräldrar.

Till råga på allt saknade jag hela tiden Knausgård. I en parallellberättelse i romanen berskriver Heivoll sin egen utveckling till författare på ett sätt som för tankarna till Knausgård, men utan Knausgårds humor och förmåga att komma sina romanfigurer in på livet.

Det kan inte vara lätt att vara manlig författare i Norge idag. Skuggan av Knausgård måtte vara rätt så knäckande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar