torsdag 5 december 2013

En skildrare av mannens själsliv

Ibland dyker det upp författare som varenda människa verkar ha läst, utom man själv. Ett exempel är Jonathan Tropper. Jag hörde om honom först alldeles nyligen, tack vare ett tips på Facebook. Författaren höjdes till skyarna i så övertygande ordalag att jag genast beställde hans böcker från bibban.

Den första jag läste, Konsten att tala med en änkling, handlar som titeln antyder om en man vars fru har dött. Boken går ut på att han bearbetar sin sorg. Trots det allvarliga temat är boken skriven  i en humoristisk och underhållande ton som uppenbarligen är författarens varumärke.

Jag kan inte säga att jag blev direkt besviken på boken, men det störde mig att den så tydligt är uppbyggd enligt en typisk bestseller-modell. Problem och konflikter är inplacerade på lämpliga ställen för att den dramaturgiska kurvan ska funka, och från första början vet man ganska exakt hur det hela kommer att sluta.

Nästa bok jag läste heter Fördelarna med en kollaps. Den handlar om en man som är deppad efter sin skilsmässa. Till en början känns den mer seriös än den föregående, men ganska snart börjar bestseller-hjulen rulla på välkänt sätt.

Massor med pluspoäng blir det  för författarens roliga one-liners,hans humor och fyndiga formuleringar. Han har också en fin förmåga att skildra mannens själsliv, och emellanåt tycker man faktiskt att han är otroligt bra. Men som sagt, bestseller-konceptet irriterar. Det är som med en viss typ av amerikanska filmer, först är de gedigna och trovärdiga tills plötsligt alltihop dränks i sentimentalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar